/ emailmarketing

Hoe blijf je in contact met aanvragers van een waarderapport?

In mijn vorige blog schreef ik al over het begrip klantreis en hoe je met een eenvoudig belscript vaststelt in welke fase van de klantreis iemand zit. Als mensen concrete plannen om te verhuizen hebben, maak je een afspraak. Bij verhuisplannen op langere termijn wil je in beeld blijven.

Blijf in beeld bij mensen met verhuisplannen!

In beeld blijven kan door regelmatig te bellen, maar dat wordt niet op prijs gesteld! Tegenwoordig kun je heel positief in beeld blijven via e-mail. Relevante e-mailings met antwoorden op vragen waar mensen op dat moment mee zitten worden hooggewaardeerd en uitstekend gelezen.

Wat moet je dan schrijven?

E-mailings die over vragen van de ontvanger gaan worden goed gelezen. Mensen met verhuisplannen hebben een heleboel gemeenschappelijke vragen. Als je weet welke vragen jouw doelgroep heeft, weet je ook waar je over moet schrijven. Dat geldt ook voor deze blogs. Ik ga ervan uit dat makelaars die het waarderapport op hun website hebben zich de vraag stellen "Hoe verzilver je leads van het waarderapport?" Dat was daarom de titel van het eerste blog. Datzelfde geldt voor de titel van dit blog. Je wilt weten hoe je contact houdt met eerdere aanvragers. Het antwoord is: je moet hun vragen kennen en die beantwoorden.

Mijn motto is “kom slimmer over door simpeler te schrijven”.

Welke vragen hebben mensen met verhuisplannen op middellange termijn?

Met een beetje rondvragen en nadenken kom je erachter met welke vragen deze mensen rondlopen. Ik geef een paar ideeën:

  • Kan ik eerst een huis kopen voordat ik verkoop?
  • Wat kan ik doen om mijn huis optimaal voor te bereiden op verkoop?
  • Welke aanpassingen aan mijn huis verhogen de waarde en wat is weggegooid geld?
  • Wanneer heb je een styliste nodig voordat de fotograaf komt?
  • Waarom verschillen de vraagprijzen van vergelijkbare woningen in dezelfde straat?

Schrijf zes goede artikelen, mail die periodiek naar je aanvragers en je blijft een half jaar in beeld

Als je regelmatig een nuttig artikel stuurt met nuttige informatie voor mensen met verhuisplannen, blijf je positief in beeld. Zet die artikelen op je website, liefst met shareknoppen eronder om ze gemakkelijk te laten delen in social media. Zes artikelen is genoeg om je website echt waardevol te maken en om zes keer wat te melden te hebben per e-mail. Artikelen die al lang op je website staan kun je gewoon mailen naar nieuwe prospects!

De titel van je artikel het belangrijkst

Besteed veel tijd en aandacht aan de titel van je artikel. Social media en e-mailings zijn vluchtige media. Ik heb weleens gezien dat een bestaand artikel een nieuwe titel kreeg en daarna tientallen keren vaker gelezen en gedeeld werd. De titel bepaalt of jouw doelgroep er überhaupt op klikt. Hieronder een paar ideeën:

Titels met cijfers

  • 7 manieren om je huis veel beter te presenteren
  • 3 verrassende conclusies uit een onderzoek van mensen met verhuisplannen
  • 5 vuistregels om een makelaar te kiezen

Hoe/wat/waar titels

  • Wat niemand je vertelt over een te hoge vraagprijs
  • Hoe voorkom ik dat ik straks lang met dubbele maandlasten zit?
  • Wat jij kan leren van mensen die net verhuisd zijn in deze markt?

Houd focus op één onderwerp

focus

Werk één onderwerp goed uit en bedenk de samenhang met andere onderwerpen waarover je later wilt bloggen. Een blog hoeft niet compleet te zijn. Hoe beter gefocust, hoe meer je je specialisme kunt laten zien en daarmee je lezer helpen.

Schrijf simpel en focus op één onderwerp

Maak met je titel goed duidelijk waar het artikel over gaat en houd je daaraan. Je bent een online lezer direct kwijt als de inhoud niet lijkt te zijn wat het leek. In plaats van geconcentreerd lezen, scannen mensen je tekst. Dat wil zeggen: ze laten hun blik snel over een tekst glijden en kijken of ze er wat aan hebben. Ingewikkelde taal kan je niet scannen. Mijn motto is “kom slimmer over door simpeler te schrijven”.

Hieronder wat woorden die mensen graag lezen:

Hebzucht
Gratis, uniek aanbod, hoge waarde, voor niks, cadeau, koopje, laatste kans.

Betrouwbaarheidswoorden
Echt, sterk, overtuigend, professioneel, expertise, expert, kwaliteit, vakman, bewezen.

Tijdsdruk/ actualiteit
Nu, nieuw vandaag, onmiddellijk, dringend, snel.

Simpel
Eenvoud, simpel, makkelijk, stappen, tips, eerlijk, snel, gewoon, gemak.,

Mail iedereen waar je geen afspraak mee krijgt en mail ook mensen die je niet belt

Bel aanvragers van het waarderapport met het script in mijn vorige blog.
Mail naar iedereen waarmee je geen afspraak maakt direct het eerste artikel. Mensen die je om welke reden dan ook niet belt, of niet te pakken krijgt, mail je ook direct het eerste artikel. Ook al staat dat artikel al langer op je website! Aan het eind van de tweede maand mail je alle prospects van de vorige maand het tweede artikel. Aan het eind van de derde maand het derde artikel enzovoorts.

Het gaat erom dat mensen die een waarderapport aangevraagd hebben, waarschijnlijk ook latente verhuisplannen hebben en je wilt voorlopig bij iedereen in beeld blijven.

Nog een paar tips voor je e-mailings

  1. Gebruik e-mailsoftware met afmeldmogelijkheid
    Als je dat nog niet hebt, begin dan met een gratis versie van MailChimp.com of Mailerlite.com. Hierin kun je je e-mailing opmaken in je eigen huisstijl en het aan- en afmelden geautomatiseerd inrichten.

  2. De titel van je artikel is de onderwerpregel
    Als de titel van je artikel goed is, kan je die ook gebruiken als onderwerpregel. Vat in een regel of drie samen waar je e-mail over gaat met daaronder een button of link om verder te lezen. Het artikel zelf wordt dus niet in de e-mail, maar op je website gelezen.

  3. Gebruik een aansprekend beeld
    Een mens krijgt tegenwoordig zoveel tekst aangeboden, dat tekst vooral bekeken wordt. Kijken gaat veel sneller dan lezen. Ga er maar van uit dat mensen plaatjes en infographics duizenden keren sneller opnemen dan tekst. Moderne tekst vult zich dus razendsnel met visuele elementen om informatie sneller over te brengen.

Veel succes met het in beeld blijven van je prospects!

Wim van der Mark

Wim van der Mark

Wim van der Mark is trainer, auteur en consultant voor het optimaal inrichten van het commerciële proces. Van (online) acquisitie tot en met het verkoopgesprek.

Lees verder
Hoe blijf je in contact met aanvragers van een waarderapport?
Deel dit