Slechte makelaar levert tien procent minder op bij huisverkoop

Nationaal gelanceerde startup DatHuis maakt makelaarsmarkt transparant

Amsterdam, 13 maart 2017 – De verkoopprijs van vergelijkbare huizen kan zo’n tien procent verschillen, afhankelijk van welke makelaar het huis verkoopt. Dat blijkt uit onderzoek van makelaar-vergelijker DatHuis onder 375 huizen en ruim 150 makelaars. De startup DatHuis wordt op 22 maart in heel Nederland gelanceerd en maakt de ervaring in een bepaalde buurt en prijsklasse, tarief en populariteit van makelaars inzichtelijk, wat de makelaarsmarkt transparanter maakt.

“Het is schrikbarend hoe weinig informatie er beschikbaar is over verkoopmakelaars, terwijl de juiste makelaar je huis voor tienduizenden euro’s meer kan verkopen. Doordat we de kwaliteiten van verkoopmakelaars inzichtelijk maken, is een echte keuze mogelijk. Dat stimuleert makelaars om zich te onderscheiden en daarvan profiteren uiteindelijk zowel de consument als de makelaar”, aldus Joel Konijn, CEO van DatHuis.

Internetmakelaar verkoopt sneller en slechter
Gemiddeld genomen verkoopt de best verkopende internet- of deeldienstmakelaar een huis vijf procent goedkoper dan de best verkopende full service makelaar. Bij twee op de drie verkochte huizen blijkt dat een internetmakelaar een huis het goedkoopst verkoopt. In die gevallen scheelt de keuze tussen een internet- en full service makelaar gemiddeld 18.395 euro, blijkt uit de analyse van vijftien internetmakelaars en 140 full service makelaars.

“Voor een verkoopmakelaar is het lucratiever om een huis sneller en goedkoper te verkopen, dan trager en duurder. De makelaar ontvangt namelijk slechts een klein deel van de hogere verkoopprijs. In deze tijd lijkt het aantrekkelijk om een huis binnen een aantal dagen te verkopen, maar dat levert niet de maximale koopsom op. Full service makelaars houden huizen gemiddeld 28 procent langer in de verkoop (acht dagen), dan internetmakelaars. Daarom loont het om voor een full service makelaar te kiezen, in plaats van een internetmakelaar.”

Bewuste keuze makelaar loont

Het verschil in opbrengst tussen de beste en slechtste makelaar is gemiddeld tien procent. Vijf procent van dat prijsverschil hangt af van het soort makelaar. De overige vijf procent hangt onder meer af van de ervaring van de makelaar met de verkoop van huizen in een bepaalde buurt of prijsklasse, informatie die DatHuis inzichtelijk maakt.

“Ik adviseer huizenverkopers dan ook om een makelaar bewuster te kiezen, aangezien het echt een verschil maakt in de verkoopprijs. Om het vergelijken van makelaars nog makkelijker te maken, kan men op DatHuis.nl een makelaars-offerte opvragen. Dan kan iedereen in een oogopslag de makelaar kiezen die zijn of haar huis het best verkoopt”, aldus Konijn.

Over DatHuis

DatHuis is in 2016 opgericht door Joel Konijn en Philipp Beau. Het idee ontstond nadat Konijn zelf een huis kocht en het hem opviel hoe weinig informatie er over makelaars beschikbaar was. Het doel van DatHuis is om de makelaarsmarkt transparant te maken, zodat iedereen de makelaar kan kiezen die zijn of haar huis het beste kan verkopen. Hierdoor kunnen makelaars zich onderscheiden op kwaliteit, wat het vertrouwen in de sector vergroot.

Slechte makelaar levert tien procent minder op bij huisverkoop
Deel dit